Sep 9, 2017

Taufan Irma Melanda

menakutkan 
taufan irma Caribbiean


(CNN) Badai Irma melanda utara Cuba semasa kemaraanya dan merosakkan ke arah Florida, di mana ia dijangka menghancurkan negeri itu dengan angin kuat, hujan lebat dan gelombang meletus.

Pihak berkuasa Florida telah memberi amaran kepada penduduk amaran taufan besar-besaran, menyebabkan kesesakan lebuh raya ketika mereka melarikan diri ke utara.
Ribut Kategori 5 yang berkuasa mempunyai angin maksimum maksimum 160 mph apabila ia membuat pendaratan di Camaguey Archipelago Cuba, Pusat Hurricane Negara berkata lewat Jumaat.
Patrick Oppmann, CNN, berkata dia hampir ditiup oleh badai kuat kerana ia tiba-tiba meletup di bandar peranginan utara Caibarien, Cuba.
"Ia sangat kuat, saya telah melalui banyak taufan sebelum ini tetapi tidak ada yang seperti ini," katanya pada lewat Jumaat. "Hujan turun amat lebat menghalang penglihatan dan bekalan kuasa terputus di bandar."
Ramai orang telah mengosongkan bandar itu sejak beberapa hari lalu, katanya. Mereka berkata mereka sudah bersedia namun ribut ini tidak seperti beberapa kali yang pernah dialami sebelum ini.
Keadaan akan terus merosot hingga hari Sabtu, tambahnya, dan mereka yang masih di Caribbiean tidak mempunyai pilihan lain selain bertahan di tempat tersebut.

No comments:

Post a Comment