Sep 9, 2017

Siapa Rohingya ?


Siapa Rohingya?

Rohingya sering digambarkan sebagai "minoriti yang paling dianiaya di dunia".

Mereka adalah kumpulan etnik Islam yang telah hidup selama berabad-abad dalam majoriti Buddha Myanmar. Pada masa ini, terdapat kira-kira 1.1 juta umat Islam Rohingya yang tinggal di negara Asia Tenggara.

Rohingya bercakap bahasa Rohingya atau Ruaingga, dialek yang berbeza dengan orang lain yang dituturkan di Rakhine State dan seluruh Myanmar. Mereka tidak dianggap sebagai salah satu daripada 135 kumpulan etnik rasmi negara dan telah ditolak kewarganegaraan di Myanmar sejak tahun 1982, yang  menjadikan mereka tiada kewarganegaraan.

Hampir semua Rohingya di Myanmar tinggal di negeri pantai barat Rakhine dan tidak dibenarkan keluar tanpa kebenaran kerajaan. Ia adalah salah satu negeri termiskin di negara ini dengan kem-kem seperti ghetto dan kekurangan perkhidmatan asas dan peluang.

Disebabkan keganasan dan penganiayaan berterusan, beratus-ratus ribu Rohingya telah melarikan diri ke negara-negara jiran sama ada melalui tanah atau bot selama beberapa dekad.

Di manakah Rohingya berasal ?


Orang Islam telah tinggal di kawasan yang kini dikenali sebagai Myanmar sejak awal abad ke-12, menurut banyak ahli sejarah dan kumpulan Rohingya.

Pertubuhan Kebangsaan Arakan Rohingya telah berkata, "Rohingya telah tinggal di Arakan dari zaman dahulu lagi," merujuk kepada kawasan yang sekarang dikenali sebagai Rakhine.

Selama lebih dari 100 tahun pemerintahan British (1824-1948), terdapat banyak penghijrahan buruh yang sekarang dikenal sebagai Myanmar dari India dan Bangladesh hari ini. Kerana British mentadbir Myanmar sebagai wilayah India, penghijrahan itu dianggap masalah dalaman, menurut Human Rights Watch (HRW).

Penghijrahan buruh dilihat negatif oleh majoriti penduduk asli.

Selepas kemerdekaan, kerajaan melihat migrasi yang berlaku semasa pemerintahan British sebagai "haram, dan berdasarkan ini mereka menolak kewarganegaraan kepada majoriti Rohingya," kata HRW dalam laporan 2000.

Ini telah menyebabkan ramai penganut Buddha memikirkan Rohingya sebagai Bengali, menolak istilah Rohingya sebagai ciptaan baru-baru ini, yang dibuat atas sebab-sebab politik.



Bagaimana dan mengapa mereka dianiaya? Dan mengapa mereka tidak dikenali?

      Tidak lama selepas kemerdekaan Myanmar dari British pada tahun 1948, Akta Kesatuan Kewarganegaraan telah diluluskan, yang menentukan kaum etnik dapat memperoleh kewarganegaraan. Menurut laporan 2015 oleh Klinik Hak Asasi Manusia Antarabangsa di Sekolah Undang-undang Yale, Rohingya tidak dimasukkan.
     Bagaimanapun, perbuatan itu membolehkan mereka yang keluarganya tinggal di Myanmar selama sekurang-kurangnya dua generasi untuk memohon kad pengenalan.Rohingya pada permulaannya diberi pengenalan atau kewarganegaraan di bawah peruntukan generasi. Pada masa itu, beberapa Rohingya turut berkhidmat di parlimen.

Selepas rampasan kuasa 1962 di Myanmar, perkara berubah secara dramatik untuk Rohingya. Semua warganegara diwajibkan mendapat kad pendaftaran nasional. Walau bagaimanapun, Rohingya hanya diberi kad pengenalan asing, yang membatasi peluang pekerjaan dan pendidikan yang sepatutnya mereka dapat.

Pada tahun 1982, undang-undang kewarganegaraan baru telah diluluskan, yang secara efektif menjadikan Rohingya tanpa kerakyatan. Di bawah undang-undang tersebut, Rohingya sekali lagi tidak diiktiraf sebagai salah satu daripada 135 kumpulan etnik di negara ini. Undang-undang ini menubuhkan tiga peringkat kewarganegaraan. Untuk mendapatkan tahap yang paling asas (kewarganegaraan semula jadi), mesti ada bukti bahawa keluarga orang itu tinggal di Myanmar sebelum tahun 1948, serta kelancaran dalam salah satu bahasa kebangsaan. Ramai Rohingya tidak mempunyai kertas kerja kerana ia sama ada tidak tersedia atau ditolak kepada mereka.

Akibat undang-undang, hak mereka untuk belajar, bekerja, melancong, berkahwin, mengamalkan agama mereka dan mendapatkan perkhidmatan kesihatan telah dan terus dibatasi. Rohingya tidak dapat mengundi dalam pilihanraya, mereka harus di kenali sebagai  "tidak cenderung mana pihak" di kalangan  Rohingya, dan had diletakkan pada mereka memasuki profesion tertentu seperti perubatan, undang-undang atau pekerjaan di  pejabat.

Sejak tahun 1970-an, beberapa tindakan keras terhadap Rohingya di Rakhine State telah memaksa beratus-ratus ribu untuk melarikan diri ke negara jiran Bangladesh, serta Malaysia, Thailand dan negara-negara Asia Tenggara yang lain. Semasa serangan itu, pelarian sering melaporkan rogol, penyeksaan, pembakaran dan pembunuhan oleh pasukan keselamatan Myanmar.


Selepas pembunuhan sembilan polis sempadan pada bulan Oktober 2016, askar-askar mula menyerang ke kampung-kampung di Rakhine State. Kerajaan menyalahkan apa yang dipanggil pejuang dari kumpulan Rohingya bersenjata. Pembunuhan itu menyebabkan tentera mengambil tindakan keselamatan di kampung-kampung di mana Rohingya tinggal. Semasa tindakan keras itu, tentera kerajaan dituduh melakukan pelbagai pelanggaran hak asasi manusia, termasuk pembunuhan ekstrudisial, perkosaan dan pembakaran - semua tuduhan itu ditolak oleh kerajaan myanmar.

Pada bulan November 2016, seorang pegawai PBB menuduh kerajaan menjalankan "pembersihan etnik" Muslim Rohingya. Bukan kali pertama tuduhan itu dibuat.

Pada April 2013, sebagai contoh, HRW berkata Myanmar sedang menjalankan kempen pembersihan etnik terhadap Rohingya. Kerajaan secara konsisten menafikan tuduhan sedemikian.

Baru-baru ini, tentera Myanmar telah membuat tindakan keras terhadap penduduk Rohingya di negara ini selepas jabatan polis dan pangkalan tentera diserang pada akhir bulan Ogos.

Penduduk dan aktivis telah menggambarkan adegan pasukan menembak tanpa pandang bulu pada lelaki, wanita dan kanak-kanak Rohingya yang tidak bersenjata. Bagaimanapun, kerajaan berkata hampir 100 orang terbunuh selepas lelaki bersenjata dari Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) melancarkan serangan ke atas pos-pos polis di rantau ini.

Sejak keganasan meletus, kumpulan hak telah mendokumentasikan kebakaran  sekurang-kurangnya 10 kawasan di negeri Rakhine Myanmar. Lebih 270,000 orang telah melarikan diri dari kekerasan itu, dengan beribu-ribu terperangkap di tanah tanpa manusia di antara kedua negara, menurut agensi pelarian PBB (UNHCR).

PBB juga mengatakan bahawa ratusan orang awam yang telah cuba masuk ke Bangladesh telah ditolak oleh unit patrol. Ramai juga telah ditahan dan di paksa kembali ke Myanmar.


sempadan Bangladesh 
bersambung....

No comments:

Post a Comment