Sep 20, 2017

Tentera Turki menguatkan kedudukannya di sempadan Syria





Lima tangki unit tentera Turki tiba di dua wilayah Al-Reihaniya dan wilayah Hatay di selatan negara itu di sempadan Syria yang bertentangan dengan persimpangan Bab Al-Hawa.

Media Turki melaporkan bahawa tentera Turki telah menguatkan pasukan perlindungan sempadannya dengan Syria dengan kira-kira 200 kenderaan dalam tiga hari yang lalu, di mana dia tiba di wilayah Hatay, sebuah konvoi tentera yang membawa unit pasukan khas penuh peralatan ketenteraan.

Pada masa yang sama, Perdana Menteri Ben Ali Yildirim mengadakan pertemuan rutin dengan komandan pasukan darat, udara, tentera laut dan gendarmi di Ankara. Majlis Keselamatan Negara dan Majlis Menteri juga akan bertemu untuk menentukan kedudukan rasmi Ankara mengenai perkembangan di Iraq dan Syria.

Wartawan Al-Jazeera mengatakan bahawa bala tentera ini meningkat dan mencapai kawasan sempadan bertentangan Bab El-Hawa, sambil menambah bahawa ini adalah kali pertama kenderaan Turki dan kenderaan tentera memasuki persimpangan dari Turki dan ia juga kali pertama pasukan khas Turki memasuki kawasan ini.

Beliau juga menyebut bahawa terdapat pengangkatan penuh pasukan Turki di perbatasan dengan Syria, sambil menambah bahawa pertemuan perdana menteri dengan komandan pasukan darat, udara dan laut dan gendarmerie secara tertutup.

Wartawan itu menunjukkan wujudnya amaran keselamatan di sempadan Syria, menunjukkan bahawa ia belum lagi bercakap mengenai tarikh permulaan sebarang operasi ketenteraan, atau kemasukan pasukan kawalan Turki ke Syria di kawasan pembangkang di Idlib dalam rangka hasil pertemuan dan rundingan Astana di Kazastan .

Perkembangan itu bertepatan dengan latihan yang dikendalikan oleh pasukan Turki berhampiran sempadan dengan Iraq, dan Yildirim berkata dua hari lalu bahawa negaranya tidak akan berkompromi jika berlaku sesuatu di sempadan selatannya.

No comments:

Post a Comment