Sep 9, 2017

Sambungan siapa Rohingya ?


Berapa banyak Rohingya telah melarikan diri dari Myanmar dan di manakah mereka pergi?

Sejak akhir 1970-an, hampir satu juta umat Islam Rohingya telah melarikan diri dari Myanmar kerana penindasan yang meluas.

Mengikut data yang paling terkini dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada bulan Mei, lebih daripada 168,000 Rohingya telah melarikan diri dari Myanmar sejak 2012.

Berikutan keganasan yang berlaku tahun lepas, lebih daripada 87,000 Rohingya melarikan diri ke Bangladesh dari Oktober 2016 hingga Julai 2017, menurut Pertubuhan Antarabangsa untuk Migrasi.

Ramai Rohingya juga mempertaruhkan nyawa mereka cuba ke Malaysia dengan bot di seluruh Teluk Bengal dan Laut Andaman. Antara 2012 dan 2015, lebih daripada 112,000 membuat perjalanan berbahaya.

Sebelum keganasan yang bermula pada bulan Ogos, PBB menganggarkan bahawa terdapat sebanyak 420,000 pelarian Rohingya di Asia Tenggara. Di samping itu, terdapat kira-kira 120,000 Rohingya yang melarikan diri .

Sejak keganasan di barat laut Myanmar bermula, lebih daripada 270,000 Rohingya telah melarikan diri ke Bangladesh, kata UNHCR. Ia menambahkan bahawa lebih daripada 1,000 orang, kebanyakannya Rohingya, mungkin terbunuh di Myanmar.

Umat Islam Rohingya melarikan diri dari Myanmar

Apa yang dikatakan oleh Aung San Suu Kyi dan kerajaan Myanmar tentang Rohingya?

Canselor Negeri Aung San Suu Kyi, yang merupakan ketua de facto Myanmar, enggan membincangkan nasib Rohingya.

Aung San Suu Kyi dan kerajaannya tidak mengiktiraf Rohingya sebagai kumpulan etnik dan telah menyalahkan keganasan di Rakhine, dan tindakan keras tentera yang berikutnya, yang mereka panggil "pengganas".

Pemenang Hadiah Nobel Perdamaian tidak mempunyai kawalan ke atas tentera tetapi telah dikritik kerana kegagalannya untuk mengutuk tindakan yang digunakan oleh tentera, serta untuk menampung hak-hak lebih dari satu juta Rohingya di Myanmar.

PENDAPAT: Keheningan Aung San Suu Kyi yang tidak boleh dimaafkan

Kerajaan juga telah berulang kali menolak tuduhan pelanggaran. Pada bulan Februari 2017, PBB menerbitkan sebuah laporan yang mendapati bahawa tentera kerajaan "kemungkinan besar" melakukan jenayah terhadap kemanusiaan sejak serangan tentera yang diperbaharui bermula pada Oktober 2016.

Pada masa itu, kerajaan tidak secara langsung menangani penemuan laporan tersebut dan berkata ia mempunyai "hak untuk mempertahankan negara dengan cara yang sah" terhadap "peningkatan aktiviti keganasan", sambil menambah bahawa siasatan dalam negeri sudah mencukupi.

Pada bulan April, bagaimanapun, Aung San Suu Kyi berkata dalam wawancara yang jarang berlaku dengan BBC bahawa perkataaan "pembersihan etnik" adalah "terlalu berat" istilah untuk menggambarkan keadaan di Rakhine.

"Saya tidak fikir ada pembersihan etnik berlaku," katanya. "Saya fikir pembersihan etnik terlalu berat untuk digunakan untuk apa yang berlaku."


Pada September 2016, Aung San Suu Kyi mempercayakan bekas ketua PBB Kofi Annan dengan mencari cara untuk menyembuhkan bahagian lama di rantau ini. Walaupun ramai yang mengalu-alukan suruhanjaya itu dan penemuannya, yang dibebaskan pada Ogos ini, Azeem Ibrahim, seorang rakan kanan di Pusat Dasar Global, berhujah ia hanyalah satu cara untuk Aung San Suu Kyi untuk "menenangkan pendapat umum global dan cuba untuk menunjukkan kepada komuniti antarabangsa bahawa dia sedang melakukan apa yang dia mampu untuk menyelesaikan masalah itu ".

Annan tidak diberi mandat untuk menyiasat kes-kes tertentu mengenai pelanggaran hak asasi manusia, tetapi satu untuk pembangunan ekonomi, pendidikan dan penjagaan kesihatan jangka panjang.

Apabila menubuhkan suruhanjaya itu, kerajaan Aung San Suu Kyi berkata ia akan mematuhi penemuannya. Suruhanjaya itu menggesa kerajaan untuk menamatkan tindakan keras militari yang sangat ketat di kawasan kejiranan di mana Rohingya hidup, serta sekatan sekatan terhadap pergerakan dan kewarganegaraan.

Berikutan pelepasan laporan bulan Ogos, kerajaan mengalu-alukan cadangan suruhanjaya itu dan berkata ia akan memberikan laporan "pertimbangan penuh dengan tujuan untuk melaksanakan syor setakat sepenuhnya ... sejajar dengan keadaan di atas tanah".

Pada pusingan terbaru keganasan, Aung San Suu Kyi mengutuk "maklumat besar yang salah" mengenai krisis, tanpa menyebut Rohingya yang melarikan diri ke Bangladesh.

Kerajaan sering menyekat akses ke negeri Rakhine utara untuk wartawan dan pekerja bantuan. Pejabat Aung San Suu Kyi juga menuduh kumpulan bantuan membantu mereka yang dianggap sebagai "pengganas".

PENDAPAT: Myanmar perlu serius mengenai keamanan

Pada bulan Januari, Yanghee Lee, pelapor khas PBB mengenai hak asasi manusia di Myanmar, berkata beliau dinafikan akses ke bahagian tertentu di Rakhine dan hanya dibenarkan bercakap dengan Rohingya yang sebelum ini telah diluluskan oleh kerajaan.

Negara itu juga menafikan visa untuk ahli penyelidikan PBB yang menyiasat keganasan dan penyalahgunaan yang dikatakan di Rakhine.

Apa yang dikatakan Bangladesh tentang Rohingya?

Terdapat hampir setengah juta pelarian Rohingya yang tinggal di kem-kem kebanyakannya di Bangladesh. Majoriti kekal tidak berdaftar.

Bangladesh menganggap kebanyakan mereka yang telah melintasi sempadannya dan tinggal di luar perkemahan sebagai "menyalahi undang-undang" negara itu. Bangladesh sering cuba menghalang pelarian Rohingya dari menyeberangi sempadannya.

Pada akhir Januari, negara itu membangkitkan rancangan untuk memindahkan puluhan ribu pelarian Rohingya dari Myanmar ke sebuah pulau terpencil yang terdedah kepada banjir dan juga dikenali sebagai "tidak boleh didiami" oleh kumpulan hak asasi. Di bawah rancangan itu, yang pada asalnya diperkenalkan pada tahun 2015, pihak berkuasa akan memindahkan warga negara Myanmar yang tidak berdokumen ke Thengar Char di Teluk Bengal.

Kumpulan hak menafikan cadangan itu, dengan mengatakan pulau itu benar-benar banjir semasa musim tengkujuh. PBB mengatakan perpindahan paksaan "sangat rumit dan kontroversi". Baru-baru ini, pemerintah di Bangladesh dilaporkan telah mencadangkan operasi ketenteraan bersama di Rakhine untuk membantu pertempuran Myanmar melawan pejuang bersenjata di daerah itu. Kementerian Luar juga telah menyatakan rasa takut bahawa keganasan yang diperbaharui akan menyebabkan kemasukan pelarian baru untuk melintasi sempadannya.

sumber : http://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/08/rohingya-muslims-170831065142812.html

No comments:

Post a Comment