Sep 25, 2017

Pengundian di teruskan dalam referendum pemisahan Kurdistan daripada Iraq

Para pengundi  terus mengundi secara besar-besaran  di rantau Kurdistan Iraq (utara negara ini) dalam referendum pemisahan wilayah Iraq di tempat mengundi yang ditetapkan.
Pengundi yang layak kira-kira lima juta pengundi membuang undi , kira-kira 12 ribu kakitangan pusat pengundian di tiga wilayah rantau ini (Erbil, Sulaymaniyah dan Dahuk) kawasan yang dipertikaikan dengan kerajaan Baghdad, terutamanya wilayah Kirkuk.

Ini kerana referendum berlaku di tengah-tengah langkah keselamatan oleh pihak polis di rantau ini,  bantahan daripada kerajaan Baghdad, Turki dan Iran dan banyak negara di dunia amnya melainkan hanya satu negara sahaja yang menyokong  iaitu negara Israel.
Iraq Kurdistan Region Presiden Massoud Barzani mengundi dalam referendum, pemisahan wilayah itu, di sesuatu tempat mengundi di "Biermam" di Erbil.

Barzani selepas membuang undi dalam referendum untuk memisahkan Kurdistan dari Iraq di Pusat Pengundian di Erbil

Pejabat Al Jazeera di Erbil, pengarahnya  Ahmed Zawita menjelaskan bahawa  kehadiran besar-besaran  di pelbagai pusat mengundi di Erbil, dan menambah bahawa ramai pengundi bersesak  untuk membuang undi, mereka menyatakan bahawa ramai daripada mereka menyuarakan kegembiraan tentang langkah ini, yang akan menjadi permulaan kepada penubuhan sebuah negara Kurdish .

Katanya kepada wartawan bahawa sesetengah pengundi bermalam di hadapan beberapa pusat mengundi untuk memulakan pengundian referendum di awal pagi.
Dan sikap parti politik terhadap referendum ini, wartawan menjelaskan bahawa Gerakan Perubahan dan Kumpulan Islam di Kurdistan Iraq turut serta malam tadi untuk penyokong referendum itu, lalu memanggil ahli-ahli mereka pergi ke pusat pengundian dan mengundi YA dalam pemisahan referendum wilayah dari Iraq,yang sebelumnya menyatakan bahawa kedua-dua kumpulan menentang referendum.
Maka hampir semua pasukan Kurdi menyokong penyertaan dalam referendum.

Wartawan al jazeera dari Dahuk Hamdi Bakary berkata bahawa persoalan referendum terarah kepada: "Adakah anda mahu  menjadi rantau Kurdistan dan kawasan Kurdish  sebuah negara yang merdeka?".

Katanya, soalan yang ditimbulkan dalam empat bahasa iaitu Bahasa Arab, Kurdish, Syria dan Turki, dan jawapannya adalah "YA" atau "TIDAK."

Presiden serantau Kurdish Massoud Barzani tidak bertindak balas terhadap suara-suara menuntut  untuk berundur dari referendum, seperti yang disahkan pada petang Ahad bahawa beliau akan teruskan seperti di rancang, dan apa yang beliau sifatkan sebagai ancaman tidak akan menghalang daripada bergerak ke hadapan dengan sistematik.

Barzani berkata pada sidang akhbar di Arbil semalam, "tidak akan kembali sama sekali untuk perkongsian kuasa yang gagal (dengan Baghdad)," sambil menambah bahawa Iraq telah menjadi "negara agama dan mazhab" dan bukan sebuah negara demokratik, tetapi beliau berkata sebagai balasan yang referendum tidak bermakna pengisytiharan kemerdekaan serta-merta, tetapi ia adalah permulaan apa yang beliau sifatkan sebagai perbincangan serius dengan Baghdad untuk menyelesaikan masalah tertunggak, termasuk sempadan dan minyak.

Beliau berkata dengan arahan yang di keluarkan kepada  pejuang Peshmerga Kurdish, yang mengawal Kirkuk, tidak akan melayan sebarang provokasi yang direka untuk mengganggu referendum, tetapi berkata Peshmerga  akan mempertahankan diri jika mereka diserang.

Sumber: Al Jazeera.net

No comments:

Post a Comment