Sep 20, 2019

Adakah hayat pemerintahan As Sisi akan berakhir ? Semoga Mesir di bawah pemeliharaan Allah .


Muhammad Ali ahli perniagaan Mesir  


Seorang ahli perniagaan dan pelakon Mesir yang telah menghantar beberapa siri video bulan ini menuduh Presiden Abdel Fattah el-Sisi rasuah menyeru agar orang ramai dibawa ke jalanan pada hari Jumaat untuk memprotes pemimpin.

Mohamed Ali, yang bekerja sebagai kontraktor tentera selama 15 tahun dan kini tinggal di Sepanyol dalam pengasingan diri, telah menuduh el-Sisi membuang berjuta-juta dolar wang awam di istana, vila dan hotel. El-Sisi menafikan tuduhan tersebut dan mengatakan bahawa jumlahnya adalah fitnah.

"Jika el-Sisi tidak mengumumkan perletakan jawatannya pada hari Khamis, maka orang Mesir akan keluar ke dataran pada hari Jumaat sebagai protes," kata Ali dalam satu video yang disiarkan pada hari Selasa.

"Masa anda sudah berakhir," kata Ali, yang mengalamatkan el-Sisi. "Tarikh terakhir anda dengan rakyat Mesir akan diadakan pada hari Jumaat."

Beliau juga menuntut pembebasan semua tahanan politik sebagai tambahan kepada pegawai tentera dan polis yang ditangkap kerana menentang presiden.

"Pada hari Jumaat pukul 7 malam (17:00 GMT), umat Islam, Kristian, liberal, ahli Ikhwanul Muslimin, sekularis dan semua orang dari semua lapisan masyarakat akan keluar untuk membantah, dan mereka akan menari, membunyikan tanduk kereta mereka, dan mendengar popular muzik. "

Beliau juga menggesa pasukan keselamatan untuk tidak menghadapi penunjuk perasaan dan untuk melindungi mereka.

Ketakutan untuk keselamatan
Bagi pihaknya, el-Sisi mengatakan tuduhan korupsi terhadapnya dan jeneralnya adalah "kebohongan dan fitnah" dan jumlah fitnah.

Ali pertama kali memaparkan video-videonya, yang menjadi virus, hampir hampir setiap hari sejak 2 September. Video terkininya telah dilihat beratus-ratus kali dan menjadikannya tokoh awam di negara asalnya.

Beberapa laman rangkaian sosial telah menyaksikan perdebatan hangat atas panggilannya supaya orang ramai dibawa ke jalanan sekiranya el-Sisi enggan menahan diri. The hashtag # Enough_el-Sisi dalam bahasa Arab beralih ke seluruh dunia pada media sosial dengan lebih daripada satu juta tweet.

Namun beberapa aktivis Mesir telah memberi amaran tentang bahaya yang membantah dapat dilakukan terhadap kehidupan para penunjuk perasaan, memandangkan apa yang mereka sebut ketegangan ketat oleh pihak berkuasa.

"Secara ringkas, jangan dengar sesiapa yang memberitahu awak keluar dan membantah di jalanan kecuali mereka berada di hadapan anda," kata seorang pengguna Twitter.

Seorang lagi pengguna Twitter, Ahmed Sabry, bertanya sama ada orang serius menimbangkan panggilan Ali untuk membantah.

"Saya tidak pasti bahawa orang akan melakukan ini kerana [pasukan keselamatan] mesti bersedia untuk tindakan sedemikian dan tidak akan membenarkan kami menunjukkan secara bebas," katanya. "Akan ada banyak kerugian dan orang ramai akan takut."

Sejak el-Sisi berkuasa pada tahun 2014, langkah-langkah penjimatan ekonomi telah diperkenalkan, membantu reboot ekonomi yang diserang oleh Spring Arab 2011. Walau bagaimanapun, kadar kemiskinan telah meningkat.

Menurut statistik rasmi, yang dikeluarkan pada bulan Julai, satu dari tiga orang Mesir hidup dalam kemiskinan.

Human Rights Watch mengatakan bahawa sejak el-Sisi memperoleh istilah kedua pada 2018, "pasukan keselamatannya telah meningkatkan kempen intimidasi, keganasan, dan penangkapan sewenang-wenangnya terhadap lawan politik, aktivis".

Para pakar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebelum ini menyatakan "kebimbangan serius" mereka terhadap "serangan ke atas kebebasan bersuara" yang melebar di Mesir, yang termasuk menghalangi banyak laman berita dan penahanan wartawan dan pembangkang yang menyalahi undang-undang.

SUMBER: AL JAZEERA 

No comments:

Post a Comment