Sep 19, 2017

Nokia 9 mungkin boleh mengalahkan Galaxy S8 dan iPhone 8


Cakap-cakap  tentang keluaran terbaru telefon Nokia daripada Syarikat HMD Global dari Finland yang pada satu ketika hampir lenyap nama gah ini dan pemilik hak pengilangan mengeluarkan telefon Nokia  di  beberapa negara tertentu, seperti Nokia 3, Nokia 5 dan Nokia 6, dan kemudian Nokia 7, Nokia 8 dan Nokia 9.

Nokia 9 adalah telefon utama di antara telefon keluaran Nokia yang perlu bersaing dengan telefon Samsung Galaxy S8 yang baru-baru ini diumumkan oleh syarikat Korea Selatan, dan iPhone 8, yang akan diumumkan oleh Apple beberapa bulan kemudian.

Syarikat itu dijangka melancarkan Nokia 9 pada separuh kedua tahun ini, dan dilaporkan bahawa ia boleh dilancarkan sama ada pada akhir bulan Julai atau awal bulan Ogos, dan dijangka harga sekitar 699 dolar di Amerika Syarikat dan 749 euro di Eropah .

Telefon Nokia terbaru hampir pasti dilengkapi dengan banyak ciri telefon kelas atas yang akan dilancarkan pada 2017, seperti Galaxy S8, iPhone 8 dan Xiaomi MI 6.

Menurut kebanyakan laporan, telefon akan datang dengan reka bentuk baru tanpa tepi di sekitar skrin, dengan dua kamera belakang, ciri-ciri seperti kalis air berdasarkan standard IP68 dan  pengimbas cap jari, pengimbas iris mata dan sistem bunyi stereo baru yang dipanggil OZO.

Dari segi perkakasan dalaman, Nokia 9 dijangka datang dengan skrin 5.5 inci dengan resolusi 1440 x 2560 piksel, dengan Qualcomm Snapdragon 835 dan Android 7.1.2.

Ia juga melaporkan bahawa telefon itu akan dilengkapi dengan enam gigabait RAM dan dua pilihan storan dalaman 64 dan 128 gigabait, dengan kemungkinan meningkatkan kapasiti menggunakan kad memori microSD, dan kamera belakang utama akan menjadi 22 megapiksel dan mempunyai kanta Carl Zeiss .Sementara kamera hadapan akan dilengkapi dengan 12 megapixel, dan telefon akan menjalankan bateri 3800mAh yang menyokong teknologi  pantas 4G.

Seperti yang dinyatakan, spesifikasi di atas semuanya dalam kategori teratas, yang dengan mudah boleh meletakkan telefon Nokia 9 dengan persaingan yang dekat dengan telefon kelas atas bersama pengeluar telefon bimbit di pasaran, terutama Samsung dan Apple, tetapi ini hanyalah laporan yang belum disahkan sehingga telefon secara rasmi diumumkan  , Adakah Nokia 9 menjadi kuda hitam di antara telefon utama tahun ini? Ini akan dilihat kemudian.

No comments:

Post a Comment