Sep 18, 2019

Selepas setahun pembunuhan Khashoggi Saudi menjual bangunan Konsulatnya.

Bangunan konsulat Saudi Arabia,tempat Khashoggi terbunuh 
Arab Saudi telah menjual bangunan konsulatnya di Istanbul di mana wartawan Jamal Khashoggi terbunuh pada Oktober tahun lalu, media Turki melaporkan pada hari Selasa.Konsulat Turki, yang terletak di Levent, dijual kepada pembeli yang tidak diketahui kira-kira 45 hari yang lalu untuk satu pertiga dari nilainya. Konsulat itu akan berpindah ke daerah Sariyer kawasan berprestij di Istanbul bersebelahan  bangunan Konsulat AS.

Peguam berkata bangunan itu masih menjadi tempat kejadian pembunuhan Khashoggi, dan sekiranya Saudis pergi, pejabat pendakwa Istanbul boleh menutup bangunan untuk seketika untuk mengumpulkan bukti terperinci mengenai jenayah itu.
Saluran tv itu mendedahkan bahawa Saudi arabia juga cuba menjual ibu pejabat rasmi Konsul Jeneral, yang terletak berhampiran dengan konsulat, tetapi mereka tidak dapat mencari mana-mana pembeli setakat ini.

Arab Saudi tidak mempunyai konsul umum di Istanbul sejak Oktober lalu, tetapi ia menawarkan perkhidmatan visa kepada mereka yang ingin melawat Arab Saudi.
Pengumuman langkah itu bertepatan dengan ulang tahun pertama pembunuhan Khashoggi oleh pasukan Saudi di dalam konsulatnya di Istanbul, jenayah itu telah membangkitkan kemarahan dan kritikan seluruh dunia terhadap dasar Kerajaan, terutama Putera Mahkota Mohammed bin Salman.

Sumber: middle east eye
https://www.aljazeera.net/news/politics/2019/9/17/

No comments:

Post a Comment