Sep 18, 2019

Arab Saudi berjanji untuk membuktikan penglibatan Iran dalam serangan Aramco dan mengesahkan pemulihan setengah pengeluaran minyak.

Riyadh berkata pada hari Rabu ia akan mengemukann bukti penglibatan Teheran dalam serangan Aramco dan mengatakan ia telah pulih lebih separuh daripada pengeluaran yang terganggu oleh serangan itu.
Kementerian Pertahanan Saudi akan mengadakan sidang akhbar hari ini untuk mendedahkan i penglibatan Iran dalam serangan ke atas dua tangki minyak utama Aramco pada hari Sabtu yang lalu.mereka juga akan mendedahkan senjata yang di gunakan dalam serangan tersebut.

Putera Mahkota Mohammed bin Salman, dalam perbualan telefon dengan Perdana Menteri Britain Boris Johnson, berkata serangan Aramco adalah peningkatan yang berbahaya bukan hanya untuk kerajaan tetapi juga untuk seluruh dunia.Terdahulu, semasa mesyuarat kabinet, Raja Saudi, Salman bin Abdul Aziz menegaskan keupayaannya untuk menangani kesan "serangan pengecut" tersebut.

Majlis Menteri mengulangi bahawa serangan itu diarahkan terutamanya kepada bekalan tenaga global, dan ia adalah lanjutan daripada tindakan "agresif" sebelumnya terhadap stesen pam Aramco dengan menggunakan senjata dari Iran.

Sebaliknya, Menteri Tenaga Saudaraan, Putera Abdul Aziz bin Salman mengadakan sidang akhbar di Jeddah di mana beliau berkata bahawa dalam tempoh dua hari yang lalu, kerosakan itu terkandung dan lebih separuh daripada pengeluaran yang terganggu oleh serangan itu telah pulih.

Beliau berkata kapasiti pengeluaran Kerajaan akan kembali kepada 11 juta tong sehari pada akhir September, untuk mencapai paras 12 juta tong sehari pada akhir bulan November. Serangan ke Aramco telah kehilangan kerajaan 5.7 juta tong sehari dari jumlah kapasiti pengeluaran.

Saudi Aramco akan memenuhi tanggungjawabnya kepada pelanggannya bulan ini untuk menarik diri dari rizab minyak strategiknya, katanya, sambil menambah bahawa Aramco mempunyai kapasiti penyimpanan yang besar untuk memenuhi permintaan dalaman dan luaran.

Berkata Abdul Aziz bin Salman bahawa serangan berulang terhadap kemudahan minyak adalah serangan ke atas ekonomi global, dan mengatakan bahawa menyasarkan Aramco mensasarkan semua ekonomi dunia, sebagaimana yang ia katakan.Menteri itu berkata pihak berkuasa belum tahu siapa yang bertanggungjawab terhadap serangan ke atas Aramco, dan negaranya mengaturkan pulangan secara beransur-ansur, memberikan keutamaan kepada syarikat yang paling teruk terkena serangan itu.
Abdul Aziz bin Salman menambah bahawa nilai kerugian  akan dipertimbangkan oleh kerajaan Saudi selepas itu, menekankan bahawa syarikat-syarikat insurans tidak melindungi tindakan sabotaj bersifat ketenteraan.
Bagi pihaknya, Aramco Director Amin Nasser semasa sidang akhbar bahawa serangan itu menyebabkan kebakaran di 13 tapak di kemudahan syarikat.Serangan ke atas dua kemudahan Aramco utama di Arab Saudi timur pada hari Sabtu telah mengganggu kira-kira 5% daripada semua bekalan minyak dunia dan membawa kepada lonjakan terbesar dalam harga minyak dunia dalam 28 tahun.

https://www.aljazeera.net/news/politics/2019/9/1785

No comments:

Post a Comment